Flitsbezorgers zijn inmiddels verspreid over heel Nederland. De snelle boodschappenbezorgdiensten hebben in totaal 123 vestigingen in 38 steden.

Dat heeft vastgoedadviseur Colliers in kaart gebracht. Het bedrijf biedt zelf ook diensten aan flitsbezorgers. “Van de 123 hubs hebben we bij één of twee hubs bemiddeld”, laat retaildirecteur Chris Lanting desgevraagd aan Business Insider weten.

Van de vier flitsbezorgers die actief zijn in Nederland, is Flink de grootste. Colliers telde 63 hubs van de Duitse bezorgdienst in 38 steden. Het eveneens Duitse Gorillas heeft magazijnen in veertien steden, terwijl het Turkse Getir met 25 vestigingen in elf steden actief is. De kleinste speler is het Britse Zapp met zes distributiecentra.

Lees ook: Britse 24/7-flitsbezorger Zapp betreedt de Nederlandse markt – 5 vragen aan investeerder Bas Smit

Bron: Colliers
Bron: Colliers

Vestigingen bij woonhuizen, winkels en op bedrijventerreinen

Colliers heeft een analyse gemaakt van de omgeving waarin de hubs gevestigd zijn en de locaties gecategoriseerd op woongebied, woon-winkelgebied, winkelgebied en bedrijventerrein. Het blijkt dat 11 procent van de magazijnen, die beter bekendstaan als 'dark stores', is gevestigd in woongebied. 34 procent bevindt zich in woon-winkelgebied en 31 procent in winkelgebied. Slechts 24 procent opereert vanuit een bedrijventerrein.

Bron: Colliers
Bron: Colliers

Volgens Colliers is er alleen in woongebied en woon-winkelgebied "in theorie sprake van overlast voor omwonenden". Het gaat dan om 55 locaties, 44 procent van het totaal. Daarbij merkt de vastgoedadviseur op dat in woon-winkelgebied ook al sprake is van drukte en geluid van andere winkels en horeca.

 "Of flitsbezorgers in deze gebieden nieuwe overlast veroorzaken is dus maar de vraag. Laten we deze categorie weg, dan is er slechts bij dertien locaties (11 procent) sprake van extra overlast omdat flitsbezorgers in een woongebied zitten. Dit was bijvoorbeeld het geval in de Amsterdamse Fagelstraat, een hub die inmiddels is gesloten", zegt Lanting.

Op dit moment is er veel te doen over flitsbezorgers en hun vestigingen. In verschillende steden is geklaagd over overlast, waaronder dubbel geparkeerde distributiewagens en lawaai van rolcontainers en wachtende koeriers, soms 24 uur per dag. Ook zouden de bezorgers voor gevaarlijke verkeerssituaties zorgen omdat ze met een noodgang door het verkeer razen om de boodschappen binnen de beloofde 10 minuten te leveren.

De gemeente Amsterdam voert een juridische strijd om vier vestigingen te sluiten. Een daarvan is de vestiging aan de Fagelstraat die daadwerkelijk op last van de rechter is gesloten. Amsterdam en ook andere gemeenten werken aan regelgeving om meer vat te krijgen op waar flitsbezorgers zich kunnen vestigen.

Flitsbezorger betaalt goed

Volgens Colliers zijn flitsbezorgers wel goede huurders voor vastgoedeigenaren. In alle gevallen tekenen ze een huurcontract voor vijf jaar met een optie tot verlenging van vijf jaar. En ze betalen hetzelfde of meer dan andere geïnteresseerden. Van de 17 makelaars die Colliers over dit onderwerp interviewde, zei het grootste deel dat de flitsbezorger de markthuur betaalt, maar dat er voor dat bedrag geen andere huurders te vinden waren.

Colliers kon van 53 locaties achterhalen hoe lang het pand leegstond voordat de flitsbezorger erin trok. Driekwart stond korter dan een jaar leeg en een kwart langer dan jaar. Bij 13 procent van de locaties bedroeg de leegstand meer dan drie jaar.

Flitsbezorgers proberen inmiddels hun aanwezigheid dragelijker te maken. Zo hebben Flink, Getir, Gorillas en Zapp een gedragscode opgesteld die onder meer voorschrijft dat vestigingen met zorg worden uitgekozen en bezorgers geen overlast mogen veroorzaken. Getir is een charmeoffensief begonnen door van zijn vestiging aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam geen dark store maar art store te maken, met in de etalage ruimte voor kunst van mensen met een beperking.

Lees meer over flitsbezorging: